LOGO

Hrvatski građani nisu zaštićeni od brojnih nepotrebnih nameta

681932Predsjednica “Potrošačkog foruma” - udruge za zaštitu i promicanje potrošačkih prava građana Mira Brumerček-Lukačević govori o potrošačkom standardu u Hrvatskoj te svemu onome što na njega utječe ili će utjecati ulaskom RH u Europsku uniju.Što građani mogu očekivati kad je riječ o potrošačkim pravima ulaskom Hrvatske u Europsku uniju?- Što se tiče propisa, oni su u cijelosti usklađeni.To se posebno odnosi na Zakon o zaštiti potrošača kao temeljni zakon u području potrošačkih prava građana. Ono što očekujemo je kvalitetnija provedba i nadzor nad provedbom propisa, ali i više standarde. Viši stupanj zaštićenosti u zemljama EU odnosi se prije svega na dosljednu provedbu zakona, ali i na više standarde trgovaca i davatelja usluga koje su si oni sami postavili. Kod nas u ovom trenutku postoji veliki raspon, od onih koji ne poštuju propise preko onih koji poštuju zadani minimum do onih koji su više standarde zaštite već ugradili u svoje poslovanje. Već sada, a posebno nakon ulaska u EU, očekujemo da se sustav zaštite potrošača, čiji su temelji postavljeni, nastavi razvijati. Nas, naravno, posebno zanima status Savjetovališta za potrošače i kapaciteti koje imaju u odnosu na broj i složenost upita i područja na koje se upiti odnose. U RH postoje četiri Savjetovališta za potrošače koja su osnovana 2005. godine. Za pojedinačno savjetovanje, informiranje i pomoć trenutačno se građani mogu obratiti u Savjetovalište, međutim, kada je riječ o sustavnim kršenjima potrošačkih prava, udruge nisu u mogućnosti reagirati podizanjem kolektivnih tužbi upravo radi nedovoljne kapacitiranosti, iako po ZOZP-u imaju takve ovlasti.

Teško do podrške stručnjaka i institucija

Kako gledate na zahtjeve za zaštitu korisnika kredita s aspekta potrošačkih prava i je li "Potrošački forum" već djelovao u tom pravcu?- Drago mi je da se ti glasovi sve češće čuju, jer kada smo mi započinjali našu kampanju u tom području, ukazujući na probleme korisnika kredita u uvjetima ekonomske krize, bilo je gotovo nemoguće probiti se u javni prostor, a još teže dobiti podršku stručnjaka i institucija. Na probleme i potrebu poduzimanja mjera zaštite korisnika kredita počeli smo ukazivati već krajem 2009. Tada je to prošlo gotovo nezapaženo. Krajem 2010. počeli smo sustavnu kampanju pod nazivom "Krediti - potrošači u raljama banaka" u suradnji s udrugom "Plavi val" iz Šibenika, iako nam nije bio odobren projekt pa tako ni sredstva za financiranje takve kampanje. Naše upite i zahtjeve upućivali smo bankama, HNB-u, HUB-u, Vladi, pa i predsjedniku RH. Djelovali smo i preko Nacionalnog vijeća za zaštitu potrošača, ali i unutar drugih institucija sustava i preko medija. Prema našem iskustvu, svaki ozbiljan problem na koji smo ukazali da se na vrijeme spriječi, a ne rješava nakon eskaliranja, počeo se razmatrati tek nakon nekoliko godina, što je i sada slučaj. Upravo zbog toga trebalo bi omogućiti korištenje ovlasti koje imaju savezi udruga, a koje se odnose na kolektivnu zaštitu potrošača.

Godinu obilježili problemi ovrha

Na što su se najviše žalili potrošači u 2011. godini?- Proteklu su godinu obilježili problemi ovrha, blokada računa i naplaćivanja vrlo visokih troškova opomena, posebno od banaka, ali i davatelja javnih usluga. Svi ti problemi ukazuju na to da građani u ovoj zemlji ne samo da nisu zaštićeni nego se dopustilo da ih se dodatno opterećuje različitim nametima, bilo da je riječ o nezakonitoj zaplijeni zaštićenih dijelova prihoda ili neopravdano visokim naknadama. Što se tiče ostalih pritužbi, u području trgovine, najčešći su problemi ostvarivanja prava u slučaju materijalnog nedostatka i ostvarivanja prava iz jamstva. U području javnih usluga, velik je broj upita iz područja telekomunikacija, iako su propisi u ovom području značajno poboljšani. Posljednjih nekoliko dana učestali su pozivi koji se odnose na račune za plin. Građani koji su nam se javili tvrde da su računi za plin veći nego prošle godine, iako su temperature osjetno više nego u istom razdoblju lani.

Ivana KUKIĆ SOLAR

Izvor: Glas Slavonije

Preporučamo:

Zaštita od nepovoljnih ugovora sklopljenih na daljinu
Kako se zaštititi od uvećanih troškova popravka?
Kako racionalno obaviti blagdansku kupnju?
Oprezno i suzdržano s korištenjem osobnih podataka!
Ugovori sklopljeni izvan poslovnih prostorija trgovca
Koja su prava putnika u slučaju otkazivanja putovanja?